Pojiskta a COVID

15. 10. 2020

Máte pojistku, která kryje i riziko pandemie?

O důležitosti životního pojištění, jako součástí našeho finančního portfolia netřeba dlouho hovořit. Pokud je člověk zodpovědný ke svému životu a ke své rodině a blízkým, je pro něho životní pojištění samozřejmostí.

Životní pojištění je produkt, sloužící ke krytí nenadálých životních událostí. Ať už jde o úraz nebo nemoc, v závislosti na rozsahu pojistných rizik, které máme ve smlouvě sjednané. V současné době tady máme nového strašáka, onemocnění covid – 19 a vyvstala tak u mnohých klientů otázka, zda jsou kryti ve svých pojistných smlouvách i na tohle riziko.

Kdy pojišťovny neplní?

Pokud jste si pojistnou smlouvu sjednali nedávno, běží Vám od jejího počátku tzv. čekací doba. Když onemocníte v této době, pojišťovna plnit nebude. Čekací lhůta se netýká úrazových pojistných událostí. Její délka bývá minimálně 2 měsíce od počátku pojištění, dle pojistných podmínek dané pojišťovny.

Pokud jste na dané onemocnění již trpěli před počátkem pojištění, je automaticky ve výlukách. To se samozřejmě netýká infekčních onemocnění.

Nezapomeňte u pracovní neschopenky na tzv. karenční lhůtu, kterou máte ve své pojistce ujednánu. Je to lhůta, která běží od počátku Vaši pracovní neschopnosti, např. 14 nebo 28dnů, po kterou pojišťovna neplní. První den výplaty této denní dávky je až po této lhůtě.

Pandemii má vyloučenou z plnění pouze ČSOB pojišťovna, která však prohlásila, že v souvislosti s Covidovou nákazou bude postupovat v zájmu klienta.

 

Z čeho Vám pojišťovna bude plnit při nakažení covidem – 19 ?

Nejtragičtější pojistnou událostí je Smrt pojištěného. Pokud smrt nastane v souvislosti s koronavirem, pojišťovny nemají důvod, proč by neplnili. Smrt ale může nastat v souvislosti s jinou vážnou chorobou a s koronavirem. Věřím, že pojišťovny v této mimořádné situaci tuhle skutečnost nerozlišují a přistupují k pojistné události proklientsky.

Stejně tak při plnění z Hospitalizace pojištěného z důvodu nákazy covid – 19 pojišťovny bezproblémově plní. Může i zde být karenční lhůta, kterou musíte v rámci hospitalizace překlenout. Nebývá to již však v pojistkách časté, obvykle stačí překlenout 24 hodin.

Z připojištění Závažných onemocnění pojišťovny většinou plnit nebudou, jelikož toto onemocnění zatím není zařazeno do seznamu vážných chorob. Pokud se však v souvislosti s touto chorobou rozvine jiné pro pojišťovnu vážné onemocnění, plnění dostaneme.

Pracovní neschopenka je jedno z nejdůležitějších připojištění k pokrytí výpadku příjmu pokud máme přiznanou neschopenku od lékaře.  Při onemocnění koronavirem pojišťovny plní po uplynutí karenční lhůty, jak již bylo dříve zmíněno. Karanténa není ve většině případů uznána jako pojistná událost, ale pokud v jejím průběhu bude diagnostikována nákaza covidem, NN pojišťovna s plněním nemá problém.

Co když se Vám změnila finanční situace?

Jakákoliv změna finanční situace, pokud je neměnná po delší dobu, by měla být promítnuta do výše pojistných částek ve Vaší pojistce.

V souvislosti s koronakrizí se můžeme častěji setkat s neschopností platit naše výdaje a tím i třeba platbu pojistného. V této situaci doporučuji hlavně komunikovat se svým rodinným finančním poradcem, který by měl znát Vaše příjmy, výdaje, vytvořené rezervy a měl by Vám šetrně pomoct v této svízelné situaci a najít optimální řešení. Rozhodně tuto situaci neřešte neplacením svých závazků a obraťte se na odborníka. Vyhnete se tak nepříjemným finančním situacím a ztrátám, které Vás do budoucna mohou i nevratně zasáhnout.